- Frederik Næblerød på Gl. Holtegaard
Lige nu byder kunsthallen Gl. Holtegaard på en både tankevækkende og underholdende soloudstilling med kunstneren Frederik Næblerød, hvor barokkens symbolrige univers møder den eksperimenterende samtidskunst!
Frederik Næblerød (f. 1988) kender mange fra tv-udsendelserne Kunstnerkolonien og Ufortyndet på DR, og så har han også tidligere udstillet på bl.a. Vejle Kunstmuseum og Horsens Kunstmuseum samt vist sin fabelagtige keramik frem på netop Gl. Holtegaard. Nu har han kastet sig ud i et ambitiøst installatorisk værk med titlen Masquerade, der hiver tæppet væk under én med sin sælsomme blanding af symbolik og satire.
Frederik Næblerød, 'Masquerade', (2023). Gl. Holtegaard. Foto: David Stjernholm
HUSETS HERRE
Det første man møder, når man ankommer til Gl. Holtegaard, er en kreds af elleve forgyldte stentøjsansigter opstillet på kunsthallens forplads. De udstråler pomp og pragt i en allerede barok setting og udgør startpunktet for Næblerøds samlede installation og arbejde med Gl. Holtegaards særegne historie som et prægtigt landsted opført af Lauritz de Thurah i midten af 1700 tallet.
Næblerød har forestillet sig livet på netop dette sted, hvor husets herre, stjernearkitekten de Thurah, har udlevet sin vision om et lille “mini-Versailles”, og resultatet er en spændende iscenesættelse af overklassens ambitioner om magt og status fortalt via både malerier, skulpturer og rekvisitter som møbler, mannequiner og et svævende skelet!
Installationen udfolder sig i et scenografisk forløb, der strækker sig fra forpladsens skulpturkreds til seks rum i hovedbygningen, og den aktualiserer specifikt stedets historie samtidig med, at periodens levede liv undersøges via rummenes funktioner og stemninger.
Husets nye herre - Næblerød - leder os gennem den aristokratiske bolig og leger energisk med både fortidens og samtidens forestillinger om tilværelsens goder og samfundets roller og ritualer. Dekadencens nuancer foldes ud, som man bevæger sig gennem husets indre og møder både maskeradens kostumer, jagtstuens trofævæg, havesalens guldindrammede spejlhav samt ikke mindst spisesalen, hvor et surrealistisk middagstaffel er sat i scene.
Der er fokus på de rige og priviligeredes leg med selviscenesættelse, og Næblerød åbner og punkterer de mange statussymboler med sin tids greb og materialiteter, f.eks. ved at modellere spøgelsesansigter med noget så prosaisk som fugemasse, og ved at montere gevir på stive mannequiner og lade dem spise evigt modne frugter i plastik.
Frederik Næblerød, 'Masquerade', (2023). Gl. Holtegaard. Foto: David Stjernholm
MEMENTO MORI
Selvom Næblerød er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2018, er der et strejf af rebelsk og rastløs avantgarde i hans eksplosive skaberkraft! Vildskaben er tæmmet lidt på Gl. Holtegaard - til gengæld tilbyder Masquerade en anderledes stringent kuratering af Næblerøds værker, og det er en nydelse at forfølge det barokke spor gennem hele udstillingens forløb.
Som besøgende får man udleveret en folder, der slår de forskellige rum og tematikker an, og den er sammen med et video interview med kunstneren selv, kurator Kit Leunbach og kunsthistoriker Jens Tang Kristensen med til at skabe sammenhæng og frugtbare forbindelser mellem forskellige tider og motiver.
Undervejs træder dobbelttydigheden frem: I spejlsalen svæver et memento mori-motiv over en gammel seng med en tildækket krop - skelettet er en reminder om, at livet er kort og kroppen forgængelig. Døden og en skrøbelig forestilling om det civiliserede menneske lurer under overfladen, og Næblerød sætter især sin satire i spil via referencer til syndefaldet, oplysningstiden og barokkens flair for det overdådige og det teatralske. Hans ekspressive formsprog er desuden med til at drive kritikken frem via et univers af mærkværdige væsener i grænsefeltet mellem fantasi og virkelighed. Glaserede, forgyldte og forvredne ansigter kigger frem fra vrangsiden af alle idealerne - her er det grimme og det groteske, og måske det også er en del af det menneskelige register.
Næblerød er således ikke kun optaget af stedet og rummenes forbindelse til historien, men også af kraftfulde dyr, mennesker og symbolske figurer som tjeneren eller narren, hvor især sidstnævnte spiller en markant rolle. Han er en velkendt karakter også fra barokkens teater, hvor narren i sin spraglede dragt kunne fungere både som gøgler, provokateur og sandhedssiger. Måske derfor har mange kunstnere gennem tiden positioneret narren som et alter ego, gennem hvis øjne publikum kan opleve verden på alternative måder og opnå nye erkendelser om magthavere eller magtens hierarkier.
Masquerade er en udstilling, der på fornem vis præsenterer Frederik Næblerøds kunstneriske virke og udvikling. Der er smukt samspil mellem de forskellige udtryksformer og en stærk rød tråd i maskeraden som et barokt fænomen, der lader kunstneren jonglere med fugemasse og forbuden frugt, fordi selviscenesættelse og demaskering af magten også vedrører vores tid.
Udstillingen Masquerade kan opleves på Gl. Holtegaard frem til d. 29. oktober 2023 - læs mere om udstillingen her.
Denne artikel er udgivet i Kunstavisen september 2023.
Comentarios